Gemenskap ger kraft – samarbeten som stärker det sällsynta
- hannagustafsson0
- 6 okt.
- 2 min läsning
Ensam är inte alltid stark, det vet inte minst vi som arbetar inom det sällsynta området, där vi ofta tvingas kämpa på egen hand. Riksförbundet Sällsynta diagnoser gör så gott det går för att förbättra förutsättningarna för människor som lever med sällsynta hälsotillstånd. Men vi har inte tillräckliga resurser för att nå fram så snabbt som vi vill och på alla de områden där det behövs.

Därför är det så glädjande och inspirerande att få ingå i sammanhang med andra organisationers arbeten. Organisationer och arbeten som delar vår värdegrund och som också syftar till att öka stöd, frihet och rättigheter för personer som lever med funktionsnedsättningar, där det sällsynta förstås ingår.
Vi är därför stolta över att Riksförbundet Sällsynta diagnoser får vara en del av flera olika arvsfondsprojekt. Samtliga projekt rör sig alla bland våra medlemsgrupper, men med lite olika teman och utgångspunkter.
Det är dags att presentera arvsfondsprojektet Skolan ska funka! och ge ordet till Micael Wennbom, projektsamordnare på ABF

Vad heter projektet?
Projektet heter Skolan ska funka!
Vem/vilken/vilka organisationer är med och driver projektet?
ABF Stockholm i samarbete med Riksförbundet Sällsynta diagnoser, Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar (RBU) och KKM-gruppen.
Berätta lite om vad projektet går ut på?
Skolan ska funka! är ett treårigt arvsfondsprojekt som vill motverka funkofobi i skolan – alltså fördomar, exkludering och mobbning på grund av funktionsnedsättning. Tillsammans med elever och pedagoger utvecklar vi ett helt nytt metodmaterial med övningar, samtalsunderlag och verktyg som skolor kan använda direkt i undervisningen. Materialet testas, utvecklas vidare och sprids sedan gratis till skolor i hela landet.
Målet är att genom ökad kunskap och medvetenhet skapa tryggare, mer inkluderande skolmiljöer för alla barn.
Hur ser samarbetet med Riksförbundet Sällsynta diagnoser ut i projektet?
I Skolan ska funka! bidrar Riksförbundet Sällsynta diagnoser med värdefull kunskap, erfarenheter och insikter från målgruppen unga med funktionsnedsättning. Ett perspektiv som är av yttersta vikt i projektet, men som ABF Stockholm som organisation inte besitter. Genom Riksförbundets engagemang får vi både sakkunskap om tillgänglighet, inkludering och funkofobi, och kontakt med unga som själva deltar i workshops, referensgrupper och utvärderingar.
Hur länge ska projektet pågå?
Projektet pågår under tre år mellan 2025–2028.
Var får jag veta mer?
Läs gärna mer på: https://abfstockholm.se/skolan-ska-funka/
Har du frågor om projektet eller vill medverka? Tveka inte att höra av dig till: projekt.abfstockholm@abf.se
Micael Wennbom,
projektsamordnare på ABF






